لاستیک خیلی مهمه دوست من اینکه خیلی ها از خشکی ماشین یا سفتی فرمون یا هندلینگ پایین و ... ماشین حرف میزنن، فقط به خاطر لاستیکه. پس لاستیک خوب انتخاب کن خیلی از دوستان هستن که سوالاتی در مورد جنس، سایز و مارک لاستیک های ایرانی و خارجی دارن و نمیدونن بهترین گزینه برای ماشینشون چیه. طبیعتا خودروهای تولید داخل از لاستیک های تولید داخل مانند یزدتایر، بارز و ... استفاده میکنن. ولی در ایران مرسوم شده که جوان ها دوست دارن از لاستیک های پهن همراه با رینگ اسپرت استفاده کنن تا ماشین خوش رخ بشه. که این کار هم معایبی داره و هم فوایدی. هر چی لاستیک پهن تر باشه، هندلینگ یا چسبندگی بهتر میشه ولی خب این کار هم مصرف سوخت ماشینو بالا میبره و هم فرمون ماشین سفت میشه. اینجا سعی میکنیم تا بهترین گزینه ها رو برای شما باز کنیم: خودرو های ساینا، تیبا، و چند خودروی دیگه از این لاستیک استاندارد استفاده میکنن: 185/60/14 حالا این اعداد به چه معنیست: 14 اندازه قطر رینگ به اینچ 60 فاق تایر 185 پهنای تایر این تایر کاملا استاندارد و برای این خودرو ها مناسب است. پس در نتیجه خطای ماشین 0% میشه. خطا به معنای مطابقت تایر با کامپیوتر ماشین شماست. به عنوان مثال شما بجای 185/60/14 میخوای با تایر 205/55/16 رانندگی کنی. خب این لاستیک 2.66+% برای ماشین شما خطا داره. یعنی کیلومتر شمار شما بجای سرعت 100 کیلومتر رو نشون میده ولی شما داری 102 کیلومتر حرکت میکنی! (تمامی اعداد به عنوان مثال بود) راه های بر طرف کردن خطا چیه؟ و چکار باید انجام داد: 1- در تنظیمات کامپیوتر ماشین، نزدیک ترین حالت به لاستیک خودتون رو انتخاب کنید. 2- قبل از خرید رینگ و لاستیک، ببینید کدام گزینه برای شما خطای کمتری داره که طبق لیست زیر میتونید متوجه بشید: 185/60 - 14 : فاق = 120.25 قطر کلی = 596.1 درصد خطا = 0 195/60 - 14 : فاق = 117.00 قطر کلی = 589.6 درصد خطا = 0.0109 205/60 - 14 : فاق = 123.00 قطر کلی = 601.6 درصد خطا = 0.0093 195/55 - 15 : فاق = 107.25 قطر کلی = 595.5 درصد خطا = 0.001 205/50 - 15 : فاق = 102.50 قطر کلی = 586.0 درصد خطا = 0.0169 195/50 - 16 : فاق = 97.50 قطر کلی = 601.4 درصد خطا = 0.0090 205/45 - 16 : فاق = 92.25 قطر کلی = 590.9 درصد خطا = 0.0086 * این جدول برای خودرو هایی با لاستیک استاندارد 185/60/14 مفیده و سعی کنید فقط از این لاستیک ها استفاده کنید که خطای کمی داشته باشید. هر چقدر درصد خطا کمتر باشه مشکلات احتمالی کمتری پیش میاد برای ABS و کیلومتر و گیربکس و ECU وزن رینگ و لاستیک هم بسیار مهمه که حتی الامکان سعی کنین از فابریکی بیشتر نشه . در فاقهای لاستیک کمتر هم لاستیک نرم تری انتخاب کنین و زدن نیتروژن هم بجای باد می تونه در نرم تر کردنش موثر باشه . تا اینجا شما متوجه شدی که از چه سایزی باید استفاده کنی. حالا میریم سراغ جنس و مارک لاستیک: معمولا روی تمامی لاستیک ها این اعداد نوشته شدن. اگر بخوام در مورد رادیکال توضیح بدم خیلی طولانی میشه. یه سرچ تو اینترنت بزنید دستتون میاد. توضیح نمیدم چون فقط به درد اطلاعات عمومیتون میخوره و در عمل براتون مفید نیست. (البته حالا دوستان میان تو همین تاپیک توضیحات کامل رو میدن. چون کلی سوال در مورد قیمت، نوع عاج، مارک و ... پیش میاد که همینجا در موردش بحث میکنیم.) یکی از مهمترین چیزهایی که باید در مورد تایر بدونید اینه که سال ساخت تایر چه تاریخیه. چون معمولا عمر مفید لاستیک 4 تا 5 سال بیشتر نیست. زمان ساخت لاستیک بر روی دیواره لاستیک با کد 4 رقمی حک شده. دو رقم سمت چپ، مربوط به هفته ساخت و دو رقم سمت راست، مربوط به سال ساخت است. بطور مثال: 3010 نشان دهنده ساخت لاستیک در هفته سی ام سال 2010 میلادیه. به عنوان یک قاعده کلی نباید با لاستیکی که بیشتر از 6 سال از تاریخ ساختش میگذره حتی اگر به ظاهر سالم باشد رانندگی کرد. این قاعده شامل حال لاستیک زاپاس هم میشه. حالا میریم سراغ مارک های داخلی و خارجی: لاستیک های داخلی از این نظر خوب هستن که هم سال تولیدشون جدیده و هم مناسب با آب و هوای ایران ساخته شدن ولی خب خیلی خشک هستن. لاستیک های خارجی نرمی بیشتر و استقامت بهتری دارن ولی خب به علت اینکه بار در گمرک گیر میکنه، معمولا 2-3 سال از تولیدشون گذشته و بعد به دست ما میرسه. این انتخاب با شماست که از کدوم استفاده کنید. خود من وقتی ماشینو تحویل گرفتم زیرش لاستیک بارز بود. هر 4تاشو فروختم و تقریبا 500 تومن گذاشتم روش و 4 تا لاستیک میشلن آلمان 195/60/14 خریدم. به جرآت میگم که سواری ماشین 30% بهتر شد!! هم چسبندگی بالاتر رفت، هم فرمون سفت نشد (البته شد ولی خیلی کم. اصلا محسوس نیست)، و هم نرمی ماشین حالمو خوب کرد. ولی از رینگ فابریک استفاده کردم تا ماشین از گارانتی خارج نشه. امیدوارم تونسته باشم کمکی کنم. حالا هر سوالی، پیشنهادی، انتقادی، عکسی و هر چی دارید به اشتراک بزارید تا همه از ماشینمون لذت ببریم
ممنون از مطلب مفیدتون فرزاد جان فقط من تصورم این بود که لاستیک تیبا و ساینا 185/60/14 هست و 185/65/14 مال 405 باشه چون روی تیبای خودم لاستیک ۱۳ دارم ولی تو سایت سایپا هم چک کردم زیر ساینا 185/60/14 میذارن اینم عکس از همون اوایل که لاستیک رو با 185/70/13 فالکن عوض کردم دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. ان شالله توی این تایپک تجربیات مفیدی قرار میدیم در زمینه رینگ و لاستیک
بین این لاستیک ها میشلن خوب به نظرم اوله اما اگر ملاک نرمی باشه هانکوک بهتر عمل میکنه به نظر من میشلن - هانکوک - کومهو - ماکسیس به ترتیب مناسب هستن ژاپنی ها هم توی دوام خیلی خوب عمل میکن ولی نرمی کره ای ها رو ندارن
آقا امروز رفتم لاستیکارو ۳۹۰ فروختم ۴تا هانکوک 195/60/14 انداختم تقزیبا ۵۵۰ سر دادم انصافا ماشین خیلی خوب شد
مبارکه ؛ سایز لاستیک و همچنین هانکوک بودنشون خیلی خوبه نرمی ماشین فوق العاده میشه و همینطوری صدای توی کابین کاهش خواهد داشد
سایز و ابعاد استاندار رینگ فولادی تیبا، ساینا، کوییک برای رینگ ۱۴ به این شکل هست: پهنا ۵ اینچ جا پیچ ۱۰۰ وزن ۷ کیلوگرم آفست : ۴۰ دوستانی که قصد دارن رینگ هاشون رو تعویض کنند حتما به موارد بالا دقت کنند و رینگ مناسبی انتخاب کنند.